fredag 13. juli 2007

Please, don't throw things or yell at me.. I dont like it....


ja.. så vi har vært i kristiansand dyrepark..


det eneste jeg skal trekke fram fra en ellers helt greit dag er hvordan foreldre lar ungene plage dyr..dette gjelder ikke alle foreldre, og heller ikke barn.. men jeg opplevde noe i dag som jeg har irritert meg over..

kristiansand dyrepark har endelig fått løver.. det er jo kjempe stas.. jeg så tre løver, to hanner og ei løvinne, to hanner var inne og løvinnen gikk rundt ute langst gjerdet i uteområdet.
mamma og jeg stod å så på dette dyret som spankulerte rundt, frem og tilbake i fredelig gange
..så plutselig kom det en skokk med unger og brøyta seg frem og begynte og hyyle og kaste ting på gitteret.. løven gikk bort, en barna løøøp etter mens de hyyylte..knipsa bilder..og var støyete som bare barn kan være.. løvinnen begynte så glefse litt i ren irritasjon og gikk bort.. men ungene fulgte bare etter.. (nå skal det sies at løvinnen virket ikke så smart for hun fortsatte og gå langs gjerdet.. )
jeg sa til mamma: "eeh.. har ikke noen av de barna der lært hvordan man skal oppføre seg?"

men så plutselig kommer moren da, til de yndige små.. istedet for å si til ungene at de skal slutte å kaste ting og hyle til løven..så begynte hun å kommentere et skilt som stod der..
"Løven biter" stod det..

på klingense sørlandsk sa hun :
"neeeeeeeei..det var det jammen meg godt noen sa te meeeg...Det var jo god informasjon,og jeg som hadde tenkt å stikke hånda mi inn!!!"

"Ragnhild...ragnhild... visste du at løøven biiider??.. de har satt opp et skilt her.. haha"

To ting slo meg.... slutt å heng deg opp i det.. pass på ungene dine, som er motbydelige mot løven..og ikke vet hvordan de skal oppføre seg eller respektere dyr...
og det er faktisk ikke en selvfølge at alle vet at løven biter!! skulle ikke tro at dine barn visste det slik som de oppførte seg mot det stakkars dyret..

jeg kunne selvsagt latt vær å bry meg også.. men det er vel ikke noe gøy?

jeg er ikke så begeistret for dyrehager egentlig....synes dyr skal få lov til å være der de virkelig hører hjemme.. men det skal jo sies at mange er født i fangenskap og de hadde kanskje ikke overlevd ute i guds frie natur.. eller? alle dyr har jo instinkter.. men de blir kanskje svekket etter et liv behind the bars...en kamel..

Ingen kommentarer: